Enklare att visualisera data från SharePoint-listor i Power BI

Det har länge varit möjligt att använda Power BI för att visualisera data från SharePoint-listor, men nu har Microsoft gjort startsträckan ännu kortare! Du kan nu direkt från din SharePoint-lista med ett enda klick generera en Power BI-rapport baserat på din lista. Från listan går du till Integrera -> Power BI och klickar på Visualisera listan.

Då öppnas Power BI i nytt fönster, med en färdig koppling till din lista. Microsoft genererar automatiskt ett antal diagram i rapporten, baserat på listans kolumnuppsättning. Du kan anpassa dessa efter ditt behov, eller skapa helt nya diagram precis som vanligt i Power BI. När du är klar med din rapport och vill dela den med resten av listans användare klickar du på ”Publicera till listan” högst upp.

Rapporten finns sedan tillgänglig direkt på listan (för de som är behöriga) under Integrera -> Power BI -> Rapportens namn.

 

#SharePoint #SharePointOnline #SPO #Microsoft365 #M365 #O365 #Office365 #Microsoft #PowerPlatform #PowerBI #SharePointLists